1. Registratie en inschrijving voor een veiling
1.1 Hoe maak ik een account aan op Auctionline?
- Ga naar www.auctionline.be.
- Klik op “aanmelden”
- Vervolgens krijgt u het volgende scherm en kan u een gratis account aanmaken.
- Uw inschrijving is voltooid van zodra u nogmaals uw e-mailadres bevestigt. Dit wordt u automatisch gevraagd.
1.2 Ik heb mijn activeringsmail niet ontvangen. Wat moet ik doen?
- Controleer eerst of de e-mail eventueel in uw ongewenste mails is terechtgekomen en activeer uw account
- Wanneer de mail in uw spamfolder is terechtgekomen, zal u deze mail als gewenst moeten markeren zodat u volgende mails wel in uw inbox ontvangt.
- Indien de e-mail niet bij uw ongewenste mail is beland, vraag dan via Auctionline om de mail opnieuw te sturen. Klik op "aanmelden ". Geef het e-mailadres en het wachtwoord op dat u bij de registratie gebruikt heeft en klik op de link
1.3 Ik ben mijn wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten. Wat nu?
- Ga naar “uw profiel”.
- Ga naar “wachtwoord wijzigen”.
- Vervolgens zal u automatisch een bericht krijgen dat uw wachtwoord succesvol werd gewijzigd.
1.4 Waarom moet ik de algemene voorwaarden en de specifieke verkoopsvoorwaarden aanvaarden?
- De gebruiksvoorwaarden van de website hebben betrekking op het gebruik van het online verkoopsplatform Auctionline.be, ongeacht de tekoopstelling.
- De verkoopsvoorwaarden worden opgemaakt door de gerechtsdeurwaarder die de verkoop organiseert.
2. Tijdens de verkoop
2.1 Hoe kan ik deelnemen aan een verkoop?
- Op de homepagina vindt u de geplande verkopen.
- Ga naar de gewenste verkoop en klik op inschrijven.
- Om te kunnen bieden, moet u zich identificeren via uw elektronische identiteitskaart (eID)of via uw gebruikersnaam en wachtwoord.
- U dient ook kennis te nemen van de verkoopsvoorwaarden en deze te aanvaarden.
2.2. Kan ik de andere bieders zien?
- Neen. U kan zien dat er geboden wordt en welk bedrag er geboden wordt, maar u ziet geen persoonlijke informatie over de andere bieders.
2.3. Zijn de vermelde prijzen exclusief kosten?
- Ja
- Bovenop het geboden bedrag bent u gebonden aan de retributiekost (7, 5 procent op de verkoopprijs) plus btw en desgevallend verkoopkosten
- U vindt deze informatie terug in de gebruiksvoorwaarden van het platform
2.4. Kan ik op verschillende goederen tegelijk bieden?
- Ja.
- Houd er wel rekening mee dat u voor elk bod gebonden blijft en dus mogelijks meerdere malen de hoogst weerhouden bieder zal zijn.
2.5. Is mijn bod bindend?
- Ja, elk bod is bindend. U kan uw bod niet intrekken.
- In geval van een manifeste materiële vergissing neem contact op met de gerechtsdeurwaarder. U vindt de contactgegevens bij de verkoop.
2.6. Hoe lang duurt de biedingsperiode?
- Dat is afhankelijk van de verkoop: kan een aantal minuten duren maar evengoed ook gespreid zijn over meerdere dagen.
3. Na de verkoop
3.1. Hoe word ik geïnformeerd dat ik het hoogste bod heb gedaan?
- U krijgt onmiddellijk de melding op Auctionline en ook een e-mail met een uitnodiging om te betalen.
- Bijgevoegd zal u ook een aankoopattest krijgen, ter bevestiging dat u de koper bent van het betrokken lot. Let wel, dit attest is geen bewijs van betaling.
3.2. Wat zijn mijn betalingsmogelijkheden?
- Online
- Cash in het geval de gerechtsdeurwaarder deze mogelijkheid toelaat.
- Na de betaling krijgt de koper via e-mail een betalingsbewijs toegestuurd met daarop een QR-code. Met dit document, samen met zijn ID, kan de koper zijn lot afhalen.
- De QR code kan gebruikt worden ter controle.
3.3. Wat gebeurt er als ik niet betaal voor het geveilde goed?
- U moet het verschuldigde bedrag betalen vóór de aangegeven vervaltermijn in de bijzondere verkoopsvoorwaarden. Het goed of lot zal enkel overhandigd worden aan de koper na vertonen van een betaalbewijs.
- Indien u niet betaalt, kan de gerechtsdeurwaarder beslissen om het goed opnieuw voor verkoop aan te bieden. Let wel, ingeval van wederverkoop tegen een lagere prijs, bent u, als oorspronkelijke koper, aansprakelijk voor het prijsverschil.
3.4. Waar en wanneer kan ik het artikel afhalen?
- U kan het goed afhalen op de plaats, zoals wordt aangegeven bij de verkoop op Auctionline.
3.5. Wat moet ik doen als mijn artikel niet voldoet aan de beschrijving?
- De goederen worden verkocht zonder enige waarborg en in de staat waarin ze zich bevinden op het moment van de bezichtiging, al dan niet gezien door de (kandidaat-)koper. Deze laatste weet dat hij bij de aankoop van de goederen geen verhaalrecht heeft wegens gebreken aan de koopwaar (art. 1649 Burgerlijk Wetboek).
4. Algemeen
4.1 Waar komen de goederen vandaan die via Auctionline te koop worden aangeboden?
- Het zijn goederen die in beslag werden genomen in het kader van een uitvoerende gerechtelijke beslagprocedure en worden verkocht om bestaande schulden af te betalen.
4.2. Wordt elke verkoop vertegenwoordigd door er een gerechtsdeurwaarder ?
- Elke verkoop staat onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder en kan als enige de verkoop beheren, d.w.z. starten, eindigen, schorsen. De gerechtsdeurwaarder kan wel de eigenlijke organisatie van de verkoop delegeren aan (veilingzaal)medewerkers.
4.3.Worden mijn gegevens ergens opgeslagen? Zo ja, welke, waar en voor hoe lang?
- Uw persoonsgegevens worden gedurende een termijn van 12 maanden, te rekenen vanaf de registratie of deelname aan een verkoop, bewaard. Mits de uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat-koper wordt de termijn verlengd tot een maximale duur van 5 jaar. De kandidaat-koper heeft de mogelijkheid om zijn toestemming op ieder moment in te trekken.
- De gegevens inzake de verkoop worden gedurende een termijn van 6 maanden, na het afsluiten van de verkoop, op het platform bewaard.
- Zowel de beheerder, de bevoegde gerechtsdeurwaarder als de gemachtigde medewerkers hebben het recht om de gegevens te raadplegen.
- Er zijn verscheidende (uitvoerings-)maatregelen genomen om de vereiste beveiliging en privacy van de gegevens te beschermen. De Data Protection Officer van de NKGB zal de toegang tot het platform mee opnemen in de regelmatige gebruikersaudits die hij doorvoert ten aanzien van de geselecteerde gerechtsdeurwaarders. Zijn privacy beleid vindt u op Auctionline.be.
5. Contact
5.1 Hoe kan ik contact opnemen met de gerechtsdeurwaarder die belast is met de verkoop?
- U vindt de contactgegevens bij de verkoop op Auctionline en in de bijzondere verkoopsvoorwaarden.
5.2. Wie kan ik contacteren in het geval zich er een technisch probleem voordoet?
- Met functionele of technische vragen over het platform stellen kan u terecht bij de helpdesk.
- De helpdesk is bereikbaar tussen 9.00 en 12.00 uur (alleen op werkdagen) op het nummer 02/533 07 51 en per mail op het adres helpdesk@nkcn-cia.be.